Trakų rajono bendruomenė vis aktyviau kelia visuomenei aktualius klausimus ir gina viešąjį interesą. Tai iššaukia viešus mero Andriuko pasisakymus, kur jis pyksta lyg vaikas. Niekada kritiniais klausimais nediskutuojantis ir galimybę komentuoti jo pranešimus socialiniuose tinkluose blokuojantis meras ir dabar pareiškia, kad atsisako bendrauti – šį kartą su Lentvario miesto bendruomenės pirmininku Erlandu Jakuboniu. Merui vaidenasi politiniai oponentai ir pagalių į ratus kaišiotojai, nors pat meras dėl savo nekompetencijos tuos ratus dažnai pastato prieš arklį.
Burbulis skelbia atvirą Lentvario miesto bendruomenės pirmininko laišką-atsakymą merui Andriukui, kurio mintis rasite žemiau. Šis tekstas – ne kiekvienam. Norint suprasti reikia mąstyti truputį plačiau nei „čia ir dabar”.
Bendrauti galima ir reikia
Pabandysime eiti mero pradėtu minti viešu bendravimo keliu. Bet prieš pradedant, norėčiau merui priminti, kad jis yra valstybės tarnautojas – viešas asmuo – ir jis turi ne tik teises (negalėti, nenorėti ar nematyti bendravimo galimybių), bet ir pareigas – jis privalo bendrauti su rajono gyventojais, nepriklausomai nuo jo įsitikinimų ir selektyvaus įstatymų taikymo. Tačiau per daugybę metų, panašu, kad valstybės tarnautojams tapo norma įgyti ir turėti specifines teises, kai gyventojams yra paliktos tik prievolės – mokėti mokesčius ir tylėti, kuo sėdintys valdžioje puikiai naudojasi, net nebekeldami klausimų, ar galėtų būti kitaip.
Aš, skirtingai nuo mero, manau, kad bendrauti galima ir reikia, nes mero deklaruojami tikslai sutampa su mano asmeniniais ir asociacijos, kurios steigimą inicijavo Lentvario gyventojai, o ne aš asmeniškai. Nebent, meras viena sako (deklaruoja viešai), o kita galvoja.
Taško pinigus galimybių studijoms
Mero nepasitenkinimas baseino temos „viešinimu“ puikiai suprantamas – tik prievolių (o ne teisių) turėtojai – gyventojai – atvirai prabilo apie savo teises ir valdžios pareigas – vykdyti viešą dialogą su Lentvario gyventojais dėl tinkamos jo vietos ir dydžio. Ne dėl to, ar jo reikia, bet visai dėl kito. Pasirodė, kad prievolių turėtojai negali turėti jokios nuomonės apie poreikį išsamiai diskusijai, galimybių studijai. Pasak mero – tai pinigų švaistymas.
Gal tada meras paaiškintų, kodėl Trakuose už gyventojų pinigus buvo pirkta (dėmesio !!!!!) „Jaunimo politikos plėtros galimybių Trakų rajono savivaldybėje 2022 – 2024 įgyvendinimo studija“, „Trakų gatvių humanizavimo studija“ ir dar atskira „Karaimų gatvės humanizavimo studija“, „Mineralizuoto vandens gręžimo galimybių studija“ (sąrašo netęsime), o štai su Lentvario baseinu – viskas ir taip aišku – studijos jokios nereikia – taupysime pinigus – vieta vienintelė, dydis aiškus, jau praėjome net derybas su privačiu asmeniu dėl sklypo įsigijimo galimam parkingui…
Tikrai? Viskas gerai? Iš kur savivaldybė ims keletą milijonų (gal net ir dešimtis)? Biudžete numatyta? Ar bus finansuojama per Centrinę projektų valdymo agentūrą (CPVA)? Jei taip, kodėl netinka išsami galimybių studija? Tikrai viskas aišku?
Jei viskas – prašome smulkiai pasidalinti su gyventojais – jie privalo žinoti: ir numatomą projekto kainą, finansavimo šalinius, kas valdys baseiną (pati savivaldybė, atskiras operatorius – kas jis, ar tai apie tai bus galvojama vėliau?), kiek kainuos tokio baseino išlaikymas kas metus, iš kokių lėšų už tai bus mokama? Taip pat prašytume paaiškinti, kodėl nereikia galimybių studijos? Nes, viskas yra aišku? Kam yra aišku?
Bendruomenei tikrai neaišku. Ir labai daug dalykų yra neaiškių. Gal merui anksčiau yra tekę statyti baseiną? Jei taip, tada prašytume mero pasidalinti šia patirti bei planuojamų lankytojų srautais, lankytojų demografijos analize, pajamų ir išlaidų planu, investicijų pelningumo rodikliu.
Juk baseiną statysite už gyventojų pinigus? O gal už asmeninius, kad manote, kad į gyventojų klausimus jau esate atsakęs?
Maskuoja transporto kolapso problemą
O gal viskas yra gerokai paprasčiau su tuo baseinu ir tokiu „kosminiu“ noru jį pradėti statyti? Matant, kokia katastrofa laukia Lentvario su logistikos centrų transportu, tiesiog buvo suskubta kuo greičiau numesti mokesčių mokėtojui „saldainį“ – ilgai išsvajotą baseiną, kuriuo neva galėtų naudotis visi Trakų rajono gyventojai?
Kažkaip keistai visa tai skamba, nes 2021 m. buvo užtikrintai kalbama ir žadamas baseinas Trakuose… Kas pasikeitė per 2 metus? Ar tik ne esminė “detalė” – šalia Lentvario Vilniuje Zigmatiškių gatvėje (Fabriko g. tęsinys) tuoj atsidarys visas logistikos miestelis (1/4 Lenvario dydžio) – su savo vidinių gatvių infrastruktūra, su savo vidiniais biurais, parkingais ir darbuotojų maitinimo įstaigomis (LIDL jau oficialiai informavo, kad pradeda veiklą – praėjusią savaitę šventė centro atidarymą).
Gal čia tikroji priežastis? Gal reikalingas „saldainis“, kuris pasaldintų būsimą situacijos rūgštumą? Akivaizdu, kad dauguma Lentvario gyventojų dar nesuvokia, koks Armagedonas jų laukia.
Skaidrinimo ėmėmės patys
Ir kodėl taip „netikėtai“ prasiveržė mero pyktis būtent dabar? Gal todėl, kad rajono bendruomenė nugriovė nelegalias bendrapartiečio pirtis, sustabdė kitą neskaidrų sandorį? Kad kelia iki šiol nejudintus klausimus apie bendruomenėms skirtų pinigų dalybas? O taip pat, kad čia ir dabar reikia paviešinti savivaldybės tarybos narių ir mero fondo išlaidas?
Prašymas pateikti Trakų rajono savivaldybės Tarybos narių išlaidas buvo nusiųstas 2024 m. vasario 26 dieną.
Matydami, kad A. Tapino „Skaidrinam“ persikėlė iš savivaldybių į Seimą ir mažas savivaldybes jis paliko nuošalyje, nusprendėme patys inicijuoti – kaip Tapinas ir kvietė – „Skaidrinam“ Trakų rajono savivaldybės taryboje ir taip padėti A. Tapinui su Trakų rajono savivaldybė Tarybos išlaidų analize. Nesulaukus 20 d.d. termino (oho – kokia buvo padaryta išimtis!!!), gavome administracijos direktoriaus raštą, kuriuo buvo prašoma pagrįsti tokio asociacijos prašymo „pagrindą“.
Dar kartą pasikartosime – bet koks Trakų rajono gyventojas, bet koks asmuo (tiek fizinis, tiek juridinis) turi teisę gauti viešus duomenis apie viešus asmenis – o šiuo konkrečiu atveju – išlaidas. Ir tai, kad ir kaip pyktų meras, kiekvieno iš mūsų teisė, o valdžioje sėdinčiųjų – pareiga. Ir visa tai numato įstatymai, o ne gyventojų įsivaizdavimai ir norai.
Gilios mero pykčio šaknys
Bet čia ne visos dėlionės dedamosios – dar giliau pakapstykime mero nenoro bendrauti ir bendradarbiauti su asociacijos pirmininku – E. Jakuboniu. Visa mero E. Jakubonio, kaip asmens nemėgino, nesiskaitymo ir ignoravimo tema prasidėjo TPPT (Trakų psichologinės pedagoginė tarnyba) laiku, kur tas pats A. Šatevičius ėjo šios tarnybos vadovo pareigas.
Viename dideliame projekte, kuriame TPPT buvo pareiškėju, TPPT neįvykdė savo įsipareigojimų, nevykdė sudarytoje sutartyje numatytų pareigų ir funkcijų, todėl TPPT veiksmus (o tiksliau neveikimą) teko skųsti teismui ir TPPT teko sumokėti teismo priteistas sumas. Per šią bylą atsiskleidė visa A. Šatevičiaus kaip asmenybės „vertybinė“ dedamoji – išorinių advokatų samdymas už kosminius tarifus (o tai juk tie patys gyventojų pinigai), kai galėjo TPPT samdyti savivaldybės teisininkus.
Advokatų argumentacija, kurią ryškiai parengė pats A. Šatevičius, buvo užmušanti ir pasakanti apie merą daugybę dalykų, kurių įprastomis aplinkybėmis nebūtų jokių šansų sužinoti. Pralaimėjus bylą ir TPPT tekus susimokėti už suteiktas paslaugas, „pasipylė“ visa eilė palydinčių nepasitenkinimo veiksmų – nebendravimas, ignoravimas, kaltinimai ir pan.
Natūralu, kad buvo sugalvotas ir „nepasitenkinimas” valdybos nario darbu, nors Trakų paslaugų valdyboje nepriklausomu valdybos nariu E. Jakubonis išdirbo trejus metus (prie tuometinio administratoriaus direktoriaus D. Kvedaravičiaus ir iš jo pastabų nebuvo). Bet po naujo mero rinkimų pirmajame valdybos posėdyje buvo aiškiai matyti, ko ketina imtis A. Šatevičius. Ir ėmėsi.
Trakų paslaugų valdyboje – tuometiniai visi nepriklausomi valdybos nariai buvo atleisti ir pakeisti naujais, pareiškus kažkokį tai ten nepasitikėjimą. Beje, įmonės vadovo pareigas paliko ir tuometinis direktorius Mantas Orintas, kurio nuomonė apie mano veiklą Trakų paslaugose buvo ir iki šiol yra gera.
Pareigas buvo priverstas palikti ir valdybos pirmininkas – Ovidijus Barkauskas, su kuriuo petys petin dirbome tą trejetą metų. Beje, kalbant apie savivaldybės įmonių valdybos darbo „reorganizaciją” bus atskira įdomi tema – nes tyliai ramiai ir niekam neviešinant, buvo pakeista valdybos narių santykio logika taip, kad savivaldybė vienašališkai galėtų priiminėti sau palankius sprendimus, imituojant EBPO direktyvos taikymą savivaldybės valdomose įmonėse (apie tai bus atskiras pasisakymas).
Praregėti paragino Seimo kontrolierius
Po atsikratymo visų senų nepriklausomų valdybos narių savivaldybės įmonėje „Trakų paslaugos“, toliau buvo atskiras visiško ignoravimo etapas, kur savivaldybės darbuotojai net nesiteikė atsakinėti į užklausas, kol toks neteisėtas savivaldybės darbuotojų elgesys buvo apskųstas Seimo kontrolieriaus tarnybai.
Tada situacija pasikeitė – savivaldybė staiga „praregėjo“ ir atsiminė, kad yra įstatymai. Todėl puikiai suprantu, kodėl esu toks nepriimtinas ir nepatogus A. Šatevičiui. Ir kodėl Šatevičius savo „bendraukime“ taiko taip selektyviai. Kviečia bendrauti, bet sau nepatogius viešąjį interesą atstovaujančius asmenis – ignoruoja ir blokuoja.
Mūsų meras visiškai nepripažįsta jokių pralaimėjimų (įskaitant teismus, nors bylinėjasi už mūsų visų pinigus), jo ataskaitose, kalbose visiškai nėra nieko apie tai, ko nepavyko padaryti, kas nesisekė (kviečiu pavartyti kitos mažos savivaldybės – Kazlų Rūdos mero – Manto Varaškos paskyrą Facebooke ir palyginti). A. Šatevičius yra užsiauginęs tokio dydžio puikybę, kad gali sau leisti, kaip valstybės tarnautojas pareikšti, kad jis „nemato galimybės bendrauti su konkrečiu rajono gyventoju“, nors tai yra jo pareiga, apibrėžta įstatymais. Nepatogūs, klausinėjantys, besigilinantys gyventojai, matyt, yra grėsmė asmeniniam saugumui ir rizika netekti „karaliaus” posto.
Man asmeniškai visai nėra svarbu, kokia mano asmeninė istorija su A. Šatevičiumi – esu pasirengęs bendrauti ir bendradarbiauti, nors su juo ginčus ir sprendėme teisme (normalus teisinės valstybės bruožas).
Manau, kad jo asmeninės nuoskaudos ir įsitikinimai negali trukdyti eiti mero pareigų, bet, faktas, kad trukdo. Viešoje erdvėje merui pareikšti, kad jis nemato jokios asmeninės galimybės bendrauti su konkrečiu asmeniu rodo rajono mero nebrandumą ir negebėjimą eiti savo pareigų.
Meras pats susigalvojo įstatymą „myli/nemyli“ ir juo naudojasi.
Deja, mielas mere, prieš įstatymą visi esame lygūs. Priminsiu – mero pareiga – vykdyti įstatymų reikalavus, kuriuose aiškiai numatyta pareiga bendrauti su visais. To norite, ar nenorite. Ir jei meras to nesugeba, nenori, tada klausimas, koks jis meras? Ir ar jis gali eiti mero pareigas?
Meras pats sau prieštarauja
Taip pat priminsiu, visoje šalyje nuo 2021 m. galioja socialinės apsaugos ir darbo ministerijos parengta strategija 2021 – 2030 m., kur 2.7 skirsnyje aiškiai įtvirtinta nuostata, kad valstybinės institucijos privalo didinti gyventojų pilietiškumo (įsitraukimo į valdymą) indeksą, ką numato Europos komisijos reglamentai ir patvirtintos kryptys, kurias Lietuva nuo 2021 m. yra „nuleidusi“ į šalies įstatymus.
Mero A. Šatevičiaus trumpas ir skurdus „pareiškimas” viešoje erdvėje, kad jis nėra visai patenkintas nuo 2013 m. besitęsiančiu prastu visuomenės įsitraukimu į savivaldybės reikalų tvarkymą ir ruošiasi kažką keisti, dar nieko nepasako. Įdomu, keisti ką?
Selektyviai organizuoti „susitikimus-konferencijas su jaunimu”, kuriuose jis skatina jaunąją kartą drąsiai kritikuoti valdžią, reikšti savo nepasitenkinimus ir pretenzijas, nes tame mato visuomeniškai atsakingo jaunimo ugdymo perspektyvą?
Su E. Jakuboniu, kuris daro lygiai tą patį – kritikuoja valdžią, uždavinėja nepatogius klausimus, gilinasi, kur išleidžiamų mokesčių mokėtojų pinigai – merui nėra priimtina, jis nemato jokios galimybės bendradarbiauti, bet štai su jaunimu jau mato priešingai…
Dar vienas selektyvus „projektukas” už gyventojų pinigus prikabinti jaunimui makaronų apie jų svarbą mero asmeninėje politinėje karjeroje? Nors už to, spėčiau, viskas, kaip ir anksčiau yra primityvu ir paprasta – taip renkamas naujasis būsimasis liberalų partijos rėmimo elektoratas, ateinančiuose rinkimuose balsuoti aišku už ką…
Trakų rajonas – gūdžiuose 2000-uosiuose
Ir pabaigai. Mere, kodėl esate toks netolerantiškas kitų pagrįstai kritikai? Kodėl nesistengiate įveikti savo asmeninių psichologinių barjerų, nors esate psichologas? O gal žinote, kad esate rimtai prisidirbęs ir yra gėda pažiūrėti E. Jakuboniui ir kitiems bendruomenės nariams į akis?
Viešai meluojate, kad E. Jakubonis Trakų paslaugų valdyboje prastai dirbo ir dabar kiša pagalius į baseino statybas Lentvaryje? Gal dar kartą pabendraukite su Mantu Orintu, savivaldybės valdybos nariais Diana, Gedu ir Irena ir paklauskite, ką jie mano, o ne jūs apie E. Jakubonį, su kuriuo Trakų paslaugų valdyboje buvote susitikęs tik du kartus? Man atrodo, kad jūs pats esate pats didžiausias „pagalių kišėjas“ į perspektyvų Trakų rajono vystymą ir savo asmeninę karjerą.
Ar jūsų „bendraukime” ir toliau selektyviai bus naudojamas tik savo emocinio komforto zonoje?
Pasikartosiu, aš esu už bendravimą su jumis asmeniškai (ir visai nesvarbu, kokios ten juodos katės yra tarp mūsų pabėgusios) – nes mano asmeninis tikslas, kaip ir buvo taip ir lieka – gražesnis, patogesnis, „turtingesnis“ ir „kviečiantis atvykti naujakurius” Lentvaris ir Trakų rajonas.
O to tikrai nebus, kol Trakų rajono savivaldybės požiūris į „skaidrumą”, gyventojų mokesčių panaudojimą, į patį gyventoją – bus tik kaip į resursą valdžiai gyventi prabangiai ir gražiai.
Gyventojų neįtraukimas į strateginių planų svarstymą bei priėmimą, savivaldybės veiklos efektyvumo priežiūrą, Trakų rajoną taip ir paliks 2000-uose metuose… (citata paimta iš naujakurės žinutės, atvykusios gyventi į Lentvarį prieš pusmetį).
Ir tai suprantu ne tik aš, bet ir daugelis Lentvario ir Trakų rajono gyventojų.
Trakų rajono meras A. Šatevičius:
Sveiki. Asociacijos „Lentvario miesto bendruomenė“ raštą gavau. Mano žiniomis, šią naujai susikūrusią asociaciją sudaro vos keli asmenys. O pats „bendruomenės“ pirmininkas – Erlandas Jakubonis. Tai – žmogus, Trakų rajono savivaldybės rinkimuose atstovavęs opozicinę partiją, jų nelaimėjęs, valdantis ar valdęs labai panašią asociaciją bei nuolat bandantis kišti pagalius į ratus dažnai tiesiog gaišindamas laiką, užduodamas jau ne kartą aptartus klausimus. Paskutiniu metu susidaro įspūdis, kad ši asociacija sukurta kiršinti gyventojus prieš mane. Galbūt klystu, bet galimai bandoma išreikšti ir asmeninę nuoskaudą dėl to, kad Erlando, kaip valdybos nario paslaugų UAB „Trakų paslaugos“, buvo atsisakyta po bendrovių apjungimo. Visgi nepriklausomai nuo to, kas ir kokiu tikslu klausimus siunčia, jų ignoruoti negaliu. Todėl atsakymais į klausimus apie Lentvario baseiną dalinuosi čia, viešai su visais. Beje, paskutiniame susitikime su Lentvario seniūnijos gyventojais asociacijos pirmininko nemačiau ir į kito nario klausimus atsakiau viešai. Noriu paminėti, kad manau, jog tokios bendruomenės egzistavimas galėtų būti labai naudingas, nes toks bendradarbiavimas paprastai atneša labai teigiamų rezultatų. Tačiau su dabartiniu bendruomenės pirmininku jokių galimybių dirbti kartu nematau, o dėl netinkamo bendravimo jį netgi teko blokuoti soc. tinkluose.
- Savivaldybė jokių įstatymų nepažeidė. Jeigu įstatymai būtų iš tikrųjų pažeisti, tikriausiai jau reikėtų kreiptis ne į mane, bet į teisėsaugą. Neabejoju, kad tokios progos nepraleistumėte. Poreikis baseinui rajone buvo išreikštas daug kartų. Kalbu ne tik apie vykusius susitikimus su gyventojais, bet ir apie baseino reikalingumo akcentavimą privačiuose pokalbiuose, susitikimuose su švietimo įstaigų atstovais. Tai yra labai laukiamas statinys, prie kurio planavimo šiuo metu dirba daugybė žmonių, nes visa komanda puikiai supranta, kad tai – vienas didžiausių Trakų rajono projektų šiuo metu.
- Pasirinktas suformuotas žemės sklypas yra tinkamo dydžio, kurį patikėjimo teise valdo savivaldybė. Svarbiausia, kad pasirinkta lokacija yra labai patogi, kadangi šioje vietoje baseinas bus šalia kultūros, švietimo įstaigų ir įrengtos viešosios infrastruktūros. Tad baseino lankytojai galės patogiai atvykti tiek viešuoju transportu, tiek pėsčiomis. Šiuo metu yra rengiamas investicijų projektas. Projekto sprendiniai bus viešinami ir tolesniais planavimo etapais, kaip tai numato teisės aktai, t.y. projekto projektiniai pasiūlymai bus viešinami, pristatyti ir aptarti su visuomene projektinių pasiūlymų pristatymo metu. Kviečiu būti aktyviais ir įsitraukti. Pristatymo datą pranešime.
- Galimybių studijos rengimas pagal galiojančius teritorijų planavimo dokumentus ir kitus teisės aktus nėra privalomas dokumentas. Jūsų siūlomu atveju tai būtų pinigų ir laiko švaistymas. Statytojas pats priima sprendimą rengti galimybių studiją, jeigu reikia papildomos informacijos, tačiau tokiu atveju išauga projekto kaštai ir terminai.
Būsimas Lentvario baseinas – labai svarbus projektas ne tik Lentvario, bet ir viso Trakų rajono gyventojams. Puikiai tai žinau ir girdžiu tikrąją miesto bendruomenę, o ne po bendruomenės pavadinimu besislepiančia kelių žmonių asociaciją. Susidaro įspūdis, kad norima atstovauti ne Lentvario miesto bendruomenę, o asmeninius interesus. Taip pat kasmetiniame gyventojų susitikime buvo daug žmonių, nuolat bendrauju su lentvariečiais ir soc. tinklų pagalba, ir savo kabinete, ir renginiuose, ir tiesiog kasdienėje veikloje. Tikrai žinau, kad dabartinis Lentvario baseino planas tenkina daugelį rajono gyventojų. Tad, Erlandai, darbus galite bandyti stabdyti, galite bandyti vilkinti projektą, tačiau dėsiu visas pastangas, kad baseinas Lentvaryje būtų pastatytas kuo greičiau.
Baseinas Lentvaryje: poreikis ar tik rajono valdžios užgaida?
Burbulis apie šlapias Trakų mero fantazijas ir metus šuniui ant uodegos
Atnaujinta: 2024-03-21