Sveiki, čia aš – Šimas Burbulis. Tuoj plėšit laiškelius su pirmosiomis šio sezono sąskaitomis už šildymą, todėl tai puikus metas pakalbėti apie tai, kaip Trakų rajono savivaldybė tvarko savo „ūkį“ – tą stebuklingą savivaldybės įmonių pasaulį. Gal eiliniam skaitytojui nebus lengva viską suprasti, tad probleminį klausimą galima išdėstyti ir taip: kai savivaldybės įmonės, atsakingos už rajono gyventojų aprūpinimą šildymu, vandeniu, aplinkos tvarkymą, viešąjį transportą, pjauna grybą, – paslaugos brangsta. Už neūkiškumą susimoka ne kas kitas, o tas pats vargšas Trakų rajono gyventojas, kuriam net rankos pradeda drebėti vėl išvydus neadekvačius skaičius skiltyje „Mokėti iš viso”.
Auditas už 50 tūkst. eurų
Taip, taip, brangiau nei kaimynas Trakų rajono gyventojas moka už šildymą, vandenį ir neturi kuo nuvažiuoti iš kaimo į rajono centrą, nors kišenę trina savivaldybės išreklamuota trakiečio kortelė, o meras Andriukas Šatevičius pučia burbulą, kaip gyvenimas Trakų rajone stačiai gerėja ir gražėja.
Atsimenat, kai dar prieš kokius ketverius ar penkerius metus tuometinis dar kiek mąstantis Trakų rajono savivaldybės administracijos direktorius Darius Kvedaravičius nusprendė, kad reikia kažkaip suktis iš padėties ir imtis rimtų veiksmų savivaldybės įmonių efektyvumui kelti? Noras geras, bet…
Norėdama parodyti, kad čia rimti reikalai, savivaldybė užsakė „kuklų“ penkiasdešimt tūkstančių eurų vertės audituką iš audito bendrovės „Deloitte“ genijų.
Kas gavosi? Ogi tyrimo metu šitie genijai nustatė, kad vienintelis būdas kažką ten pagerinti – tai apjungti keturių savivaldybės tuometinių įmonių: autobusų, vandens, šildymo ir paslaugų bendrovių administracinius resursus, kad administracinė kapeika ne taip kelnes trauktų į Žemės centrą.
Nū, suprantama, ne visi esame ekonomikos magistrai, bet tokiam atradimui gal nereikėjo pusės šimto tūkstančių, ar ne? Juk turbūt bet kuri bobutė prie Trakų turgelio pasakytų, kad vieną direktorių išlaikyti pigiau negu du.
Bet ne esmė. Trakų rajono savivaldybės taryba tam apjungimui pritarė ir… nutilo.
Tai kas buvo toliau? Ogi, pusantrų metų tylos. Taip, pusantrų metų laukimo – gal geresnio momento, gal „kažkokios“ apjungimo schemos, o gal tiesiog kavos pertraukėlių. Bet, bėgant laikui, 2022 metais toks kitas garsus rajono veikėjas Jonas Kietavičius, dabar einantis Trakų rajono vicemero pareigas, tą apjungimo idėją pavertė savo rinkiminiu šūkiu. Ir, žinot ką? Šitas rinkiminis triukas taip suveikė, kad Jonas su savo draugeliu išsikovojo porą šiltų vietelių Trakų rajono savivaldybės taryboje. Rinkiminių šūkių magija, tiesa?
Tai štai, nuo tada apie efektyvumą iš Jonuko, itin efektyviai kažkada vadovavusio ir gimnazijos remontui, nieko negirdėjom. Tarsi nieko ir nebūtų buvę. Ar čia kažkokia amnezija? Gal ir ne. Dabar visi galim paspėlioti – kodėl?
Tyrimo ataskaita ir vėl į stalčių?
2024 metais Trakų rajono savivaldybės kovingasis meras Andriukas pagaliau prakalbo ir pasigyrė, kad jis, žinoma, džiaugiasi apjungtų įmonių efektyvumu – iš keturių liko dvi – „Trakų vandenys“ ir „Trakų paslaugos“ , bet žinoma, eilinio savo sekėjo jis nevargino jokiais skaičiais.
Pagalvojau – nū, čia tai bent – verta pasidomėti, ką tie ponai per visą šį laiką nuveikė. Apjungė keturias įmones į dvi, tai gal kokį stebuklą sukūrė? Kiek babkių sutaupė? Na, pažiūrim. Klausiam.
Pirmi du raštai, kuriuos Burbulis gauna, pasirašyti savivaldybės administracijos direktorės Dovilės Daudaitės.
Pirmame rašte aiškinama, kad savivaldybė galėjo ir neapjungti įmonių, nes ta „Deloitte“ ataskaita buvo tik rekomendacija. Nū, žinot, ir vėl į stalčių?!
Tai va, supraskit, kad penkiasdešimt tūkstančių eurų išleista šiaip sau – ačiū, kad priminėt. Nū, ar nesakė Burbulis, kad galėjot ir su babce prie turgelio tada pasikonsultuot?
Toliau – jeigu jums reikia tų „stebuklingų“ efektyvumo skaičių, eikit į įmonių tinklalapius, ieškokit patys ir, jei pasiseks, susiskaičiuokit. Tipo, mums dzin – jums reikia, jūs ir dulk…tės.
Toks, žinote, grynai „nuoširdus“ atsakymas. O geriausia dalis tame rašte – tie duomenys, pagal kuriuos siūlome pasiskaičiuoti patiems dabar, oi, pasirodys tik po pusmečio! Tiesiog genialu!
O dar smagiau, kad bendrovės „Trakų vandenys“, vis vaišinančios rajono gyventojus manganu užterštu vandeniu, reikalus bus galima įvertinti tik po pusantrų metų.
Dar kartą genialu, ar ne? O atsakymo raštai, kaip ir visada, atkeliauja paskutinę termino dieną – tradicija yra tradicija atsakyti nė dienos anksčiau nei per 20 darbo dienų.
Kai nieko nereikalauji, tai ir nereikia nieko…
Trečias raštas: savivaldybė privalo atlikti vidinį auditą, nes, kaip supratote, aktyvi bendruomenė pirmuosius atsakymus apskundė Valstybės kontrolei. Ir ką gi atrado mūsų stebuklingas savivaldybės kontrolės skyrius sujungtų įmonių efektyvume?
O gi beveik nieko! Taip, savivaldybės kontrolierė ponia Danutė Juškevičienė (tikrai, yra tokia!) nerado efektyvumo rodiklių „akcininko lūkesčių rašte“. Nū, tipo savivaldybei, savininkei, gerai, kaip yra, pinigo viskam užtenka, o kažką sutaupyti vardan gyventojų intereso jai nepriklauso.
Ponia kontrolierė atsakė, kad audito tęsti neverta, nes šiaip tai nieko ypatingo nepavyko rasti.
Galiausiai, kai visuomenė vėl paprašė skaičių, o įmonės ataskaitos jau buvo viešos, madam Daudaitė vėl atsakė stiliumi „ko prisip…ot su tuo efektyvumu? Jums reikia, jūs ir skaičiuokitės.“ Ir tada kalė paskutinę vinį: norint pateikti tuos magiškus efektyvumo skaičius, reikia įsivesti tarptautinį audito standartą!
Nū, jūs pasakykit rajono mokytojams, gydytojams ir prekybcentrių pardavėjoms, kad jos už šildymą ir už vandenį permoka, nes nėra kažkokio kosminio tarptautinio standartizavimo, o meras Andriukas kliedi apie skaidrumą ir atsakomybę.
Valdybos kainuoja 100 tūkst. eurų
Matote, kaip savivaldybė pati nesugeba nieko susiskaičiuoti.
O juk dviejų įmonių „Trakų paslaugos“ ir „ Trakų vandenys“ valdybose sėdi po šešis žmones, matyt, nei vienas iki šiol nėra girdėjęs apie įmonių apjungimo priešistorę, apie apjungimo tikslą – sumažinti įmonių išlaikymo kaštus ir todėl savaime jiems nėra kilęs joks poreikis patiems imtis ir tai išsiaiškinti?
O kam, juk ar tu kažkuo domėsiesi, ar nesidomėsi, gyventojai vis tiek kasmet susimokės po 100 tūkstančių eurų už tavo „efektyvų darbą“ valdyboje.
O gal taip prastai skaičiuoja, kad abiejų įmonių valdybose sėdi jau gerai rajono gyventojams pažįstama suktoji finansų fėja senė Danė Rudelienė, Seimo darbuotojos Editos Rudelienės anyta?
Jei akcininko – supraskite – savivaldybės, o tai yra jūsų ir mūsų – lūkesčių laiške metai iš metų yra vis tas pats, tai su tuo nieko daryti ir nereikia – viskas yra gerai? Juk, matyt, patiems praplėsti apskaitos detalizaciją, ko pagrindu paskui galima būtų įsivesti kaštų apskaitos standartą – kad aiškiai matytų, kiek pavyko sutaupyti ir kaip pasikeitė įmonių efektyvumas, neapsimoka.
Pasirodo, kad valdybos egzistuoja, bet yra visiškai „be dantų“. Bet, be abejo, gyventojai kasmet susimoka po 100 tūkstančių eurų jų „išlaikymui“. Klausimas: už ką?
Kieno prietelius išlaikome?
Pabaigai – gandas. Išgirdome, kad kažkas iš tarybos narių kvies savivaldybių įmonių vadovus aiškintis dėl to apjungimo efektyvumo. Nu blecha, vanduo juodas bėga, šildymas brangus, o autobusai į kaimus nevažiuoja.
Bet kodėl kvies tik vadovus? Kodėl ne valdybos pirmininkus? Juk tarybos nariai turėtų žinoti, kodėl valdybos buvo „sąmoningai“ sukurtos ir ką jos tokio rimto nuveikia už šimtą gabalų per metus?
O gal tyčia nekviečia tų savivaldybėje dirbančių pirmininkų, nes tada reikėtų aiškintis, kodėl po optimizacijos valdybose dabar sėdi jau šeši žmonės vietoje anksčiau buvusių penkių ir kodėl pirmininkai – jau priklausomi nariai (savivaldybės darbuotojai), nors pagal EBPO direktyvą turėtų būti atvirkščiai.
Greičiausiai labai greitai paaiškėtų, kiek kiekvienoje įmonėje dirba „politinio pasitikėjimo linijos darbuotojų“ ir tiesiog „sąrašinių darbuotojų“, kurių niekas niekada nėra matęs darbe? Tai kieno pusbrolį ar šiaip kokį prietelių pagal Trakų rajono praktiką išlaikome mokėdami tokias dideles paslaugų kainas?
Ką atsakys Valstybės kontrolei?
Beje, tokia institucija kaip Valdymo koordinavimo centras atsakydamas visuomenei, ką jie mano apie tokią savivaldybės įmonių valdybas, nevienareikšmiai atsakė, kad valdybos narių skaičius yra per didelis ir jis neatitinka Europos gerosios valdysenos (EBPO) praktikos.
Net neabejojame, kad šis VKC atsakymas Trakų rajono savivaldybės administracijos yra gautas. Beliks patikrinti, ar kas nors artimiausiame savivaldybės tarybos pasėdyje apie tai užsimins.
Beje, labai įdomu, kokia bus šios istorijos pabaiga. Juk būtų kažkaip neapdairu savivaldybei visiškai nereaguoti į Valstybės kontrolės ir Valdymo koordinavimo centro nuomonę, išreikštą šiuo klausimu, jei į gyventojų klausimus jie leidžia sau atsakyti, kaip tik norisi, tai ką savivaldybė atsakys Valstybės kontrolei?
O gal eilinį kartą savivaldybė administracijos direktorės asmenyje apsimes, kad nieko ypatingo neįvyko? O gal pasiūlys pasiskaičiuoti patiems?
Tai štai, Burbulis pažiūrėjo tik į savivaldybės įmonių valdybas, o kas darosi giliau? Gali būti, kad paaiškėtų galybė labai įdomių faktų apie tas, pasak mero Andriuko – dabar jau „efektyviai” veikiančias įmones. Todėl, ar natūralu tikėtis, kad pati savivaldybė ar valdybos rinktųsi skaidrumo kelią, šiai dienai yra visiška utopija?
Tegul sau atsako kiekvienas skaitytojas, atsivertęs savo mokesčių sąskaitas.
Trakų rajono savivaldybių įmones galite rasti čia.
PS skaitytojas liepė dar pažiūrėti į nudrožtas Trakų autobusų padangas. Tai su tokiu efektyvumo rodikliu, tave mere Andriuk, ir sveikinu!
Burbulis atskleidžia milijono vertės Trakų liberalų makliavonę
Burbulis klausia mero Andriuko, ką jis galvoja apie politinę moralę Trakų rajone?
Atnaujinta: 2024-11-06